Suzannah Clark, Harvard University
25-29 March 2019
Analysis of 19th-century Lieder
Sentence structure in Haydn's String Quartet Op.76/4
Harmonic Theory in the 19th Century
Zoals in onze nieuwsbrief van het najaar 2018 aangekondigd komt Suzannah Clark (Harvard University) naar de Lage Landen in de week van 25 maart, als de "Music Theorist in Residence" voor 2018-19. Hierbij treft u alle informatie omtrent haar bezoek aan, inclusief het programma voor Amsterdam/Leuven en al het voorbereidende materiaal. Dit laatste vindt u via de volgende dropbox link:
https://www.dropbox.com/sh/db9nfh7rhytobp4/AABRZf77DotSSPyFiyaqdaa1a?dl=0
Tijdens haar bezoek zal Professor Clark drie onderwerpen behandelen: het analyseren van liederen uit de 19e eeuw (met name van Schubert en Liszt), de Satz in Haydn's strijkkwartet, op. 76/4, en harmonische theorieën in de 19e eeuw.
Het schema is als volgt (let op: de precieze tijden in Amsterdam en Leuven verschillen een beetje)
Sentence structure in Haydn's String Quartet Op.76/4
Harmonic Theory in the 19th Century
Zoals in onze nieuwsbrief van het najaar 2018 aangekondigd komt Suzannah Clark (Harvard University) naar de Lage Landen in de week van 25 maart, als de "Music Theorist in Residence" voor 2018-19. Hierbij treft u alle informatie omtrent haar bezoek aan, inclusief het programma voor Amsterdam/Leuven en al het voorbereidende materiaal. Dit laatste vindt u via de volgende dropbox link:
https://www.dropbox.com/sh/db9nfh7rhytobp4/AABRZf77DotSSPyFiyaqdaa1a?dl=0
Tijdens haar bezoek zal Professor Clark drie onderwerpen behandelen: het analyseren van liederen uit de 19e eeuw (met name van Schubert en Liszt), de Satz in Haydn's strijkkwartet, op. 76/4, en harmonische theorieën in de 19e eeuw.
Het schema is als volgt (let op: de precieze tijden in Amsterdam en Leuven verschillen een beetje)
Program
Amsterdam (25-26 maart)
maandag, 25 maart:
10.00 - 11.30 (Conservatorium van Amsterdam, Oosterdokskade 151, lokaal 4.45): Liedsessie 1, Schubert's "Trost" (D. 523)
11.30 - 13.00 (CvA, lokaal 4.45): Liedsessie 2, Schubert's "Schwanengesang" (D. 744)
15.30 - 17.00 (Universiteit van Amsterdam, Nieuwe Doelenstraat 16-18, lokaal 3.01): Lezing, "Weber's Rest" (abstract onderaan)
dinsdag, 26 maart:
10.00 - 11.30 (CvA, Ensemblezaal): Sentence structure in Haydn's op. 76, no. 4, deel II
11.30 - 13.00 (CvA, Ensemblezaal): Sentence structure in Haydn's op. 76, no. 4, deel III
14.30 - 16.00 (CvA, lokaal 4.07): Liedsessie 3, Liszt's "Die stille Wasserrose" (S. 321)
16.00 - 17.30 (CvA, lokaal 4.07): Seminar over Arthur von Oettingen en harmonische dualisme in de 19e eeuw
--------------------
Leuven (28-29 maart)
donderdag, 28 maart (MATRIX, Minderbroederstraat 48):
9.30 - 11.00: Liedsessie 1, Schubert's "Trost" (D. 523)
11.00 - 12.30: Liedsessie 2, Schubert's "Schwanengesang" (D. 744)
14.30 - 16.00: Liedsessie 3, Liszt's "Die stille Wasserrose" (S. 321)
vrijdag, 29 maart (MATRIX, Minderbroederstraat 48):
10.00 - 11.30: Sentence structure in Haydn's op. 76, no. 4, deel II
11.30 - 13.00: Sentence structure in Haydn's op. 76, no. 4, deel III
-----------------------
UvA Lecture title:
Weber’s Rest
Abstract:
A curious rest appears in one of the hundreds of music examples that Gottfried Weber employed to make his case about how the ear comprehends the key of a musical passage or work and how modulation and key relations are to be understood. This rest ought to have signaled to Weber that something was amiss with his newly devised foundation for the major-minor system. Yet he tenaciously kept it in place, leaving numerous other gaps in numerous other examples and charts of chords and keys. Ultimately, it influences how he engaged in Roman numeral analysis—the analytical method which he is credited with refining. Similarly, the appearance of this rest restricts his notion of Mehrdeutigkeit (multiple meaning) in ways that are likely to be counterintuitive to modern listeners. The first part of my paper will explain the theoretical context of Weber’s rest, and the second part will investigate its analytical consequences and implications for a history of musical perception.